reklama

Ako (ne)komunikovať so štátom

Dva úrady, každý iné pravidlá, pritom jeden štát. O pár mesiacov majú byť schránky povinné pre podnikateľov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Píše sa rok 1968. Pre mnohých znamená zlom a zmenu v ich životoch. Pre mňa začiatok. Mama odniesla na úrad môj rodný list, vypísala nejaké tlačivá a začala dostavať detské prídavky. O ostatné sa postaral štát. 

V roku 1994 som sa stal otcom ja. Radosť zo syna nemohla zatieniť ani návštevu úradu, nahlásenie syna účtovnícke, zdravotnej poisťovni, a znovu tlačivo na prídavky pre deti. 

Pred dvomi rokmi som sa potešil, keď som dostal nový občiansky preukaz s čipom a čítačkou, aby som mohol komunikovať s úradmi elektronicky. Štát do systému zainvestoval nemalé prostriedky, tak som si (naivne) myslel, že odteraz vybavím všetko z domu, pár kliknutiami na tablete. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslím, že som celkom zdatný používateľ výpočtovej techniky, ale mýlil som sa :(. Stránka Slovensko.sk pripravila veľa záludností. Už len inštalovanie čítačky, predpotopné užívateľské prostredie dátovej schránky... neviem si predstavit, ako to zvládne obyčajný človek, ktorý si dokáže prečítať mail a pozrieť zopár článkov na internete. 

Keď sa dostanete cez inštaláciu a nastavenia (informačný leták k čítačke bol pred dvomi rokmi starý a informácie v ňom neaktuálne), hlboko sa nadýchnite. Myslíte si, že máte vyhraté. Čiastočne. Ak potrebuje nájsť tlačivo, väčšinou máte smolu. Pri hľadaní stránka ponúkne množstvo starých článkov, ale minimum dokumentov. Len pár úradov s občanmi komunikuje. Lenže na čo mi je Úrad pre jadrový dozor, keď potrebujem rodinné prídavky??? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcete napríklad zmeniť svoje číslo účtu na prídavky, dôchodok, nemocenskú, materskú? Po naivnej predstave, že po prihlásení do svojej schránky (toto je naštastie jednoduché a rýchle), zmením alebo nastavím svoje osobné údaje, čaká ma studená sprcha... Na UPSVaR stačí zájsť osobne, vypísať tlačivo alebo napísať jednoduchú žiadosť a poslať poštou. Sociálna poisťovňa vás však donúti s ich tlačovom ešte navštíviť banku, ktorá tlačivo potvrdí a až následne akceptuje zmenu. 

Ak ste sa dostali až sem, skúste zaplatiť nejaký správny poplatok prostredníctvom portálu... kým sa dostanete k informácii, kde a koľko zaplatiť, stratíte viac času a nervov, ako keby ste išli na úrad osobne. Pritom obyčajný internetový obchod to hravo zvládne za pár sekúnd. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva úrady, každý iné pravidlá, pritom jeden štát. O pár mesiacov majú byť schránky povinné pre podnikateľov. Škoda len, že služby k nim dostupné sú prevažne užívateľsky komplikované a nepružné. Snáď v budúcnosti...

Patrik Zimáni

Patrik Zimáni

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  38x

Píšem o tom, čo sa okolo mňa deje. Krátke postrehy, úvahy a komentáre zo svojho života aj života ľudí, ktorí ma obklopujú. Zoznam autorových rubrík:  BásničkyNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu