reklama

Sever proti juhu

Som Lipták, aj keď už teraz som polovicu života prežil v Košiach. Dostal som sa na východ náhodou. Našiel som si tu vtedy ešte dievča, s ktorou som si vedel predstaviť svoj život.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Vrátim sa trochu v čase späť o pár rokov pred príchodom do Košíc. Zmenila sa vtedy u nás politická situácia. Vznikli nové politické strany, mohli sme cestovať. Prichádzali prvé voľby a začalo národnostné pnutie medzi južným a severným Slovenskom. Aspoň tak som to cítil ja. 

Bolo pre mňa zrazu nepochopiteľné, čo tí Maďari chcú, ako to, že žijú u nás a nevedia našu reč? A tak som sa emotívne a z malosti môjho poznania začal prikláňať k odporcom juhu. Do Parlamentu sa tak dostali obe strany. Ich i naša. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcel som však spoznávať, cestovať, vidieť. Na bicykli, pretože auto som nemal. Začali sme s kamarátom plánovať cesty do Rakúska, Nemecka, Čiech. Pri jednej z nich sme si povedali, že sa skúsime vrátiť cez Maďarsko. Spoznať to, o čom sme sa dozvedeli na vlastnej koži. 

Nikomu sme tam síce nerozumeli, ale na druhej strane sme to prežili. Cesta z Bratislavy cez Györ do vtedy ešte Veľkého Mederu bola obyčajná, nikto nestrieľal :). V podvečer sme sa dostali na hraničný priechod. Bol tam kľud, veľa ľudí tadiaľ vtedy nechodilo. Zastavil sme pri colníkoch a pasovákoch, ktorí sedeli pred svojou kanceláriou na lavičke. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po bežnej kontrole, v tom čase už skoro formálnej sa nás začali vypytovať, odkiaľ sme, kam ideme. Rozprávali sme sa spolu v ten letný teplý podvečer aspoň polhodinu. Potom nám colníčka so silným maďarským prízvukom poďakovala. Za tú spoločnú polhodinku v slovenčine. Mala slzy na krajíčku a bola šťastná, lebo po slovensky v jej okolí nikto nerozprával. Vtedy som ešte netušil, čo môže človeku spôsobiť radosť a dojatie.

Po ďalšej noci v stane som ráno zistil, že mám defekt. To nebolo na mojom bicykli s tenučkými kolesami nič neobyklé, opravil som to za chvíľku, horšie bolo, že som mal pokazenú pumpu. Nevedel som si predstaviť, čo sa stane v nepriateľskom prostredí, kde žili ľudia naladení proti Slovákom a nerozumeli mi. Možnosti však veľké neboli. Bol víkend a pred nami obec Kolta. Tak sme v sobotu poobede skúšali nájsť pomoc. Vošli sme do krčmy, lebo tam predsa všetci vedia všetko. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten pohľad som poznal iba z filmov. Dvaja chlapci vošli do cudzej krčmy a zrazu zavládlo ticho. Všetky pohľady boli uprené na nás. Neisto som išiel k výčapu a nesmelo sa spýtal, či nám niekto nepomôže. Krčmárka niečo zakričala a zrazu nás obklopilo asi šesť chlapov. Netušil som, čo sa bude diať. 

Lámanou slovenčinou sa jeden z nich spýtal, čo potrebujeme. Dohovorili sme sa. Poslali nás k niekomu, kto nám pomohol. Defekt koleso som nafúkal, domáci nám dali napiť, dali na cestu pár paprík. Boli to obyčajní ľudia, nie politici. Medzi nami nebolo nepriateľstvo, ktoré vyvolávali iba politici. 

Podobnú situáciu som zažil ešte veľa krát a teraz sa do Maďarska, neďaleko ktorého bývam rád vraciam. Ešte stále síce nerozumiem, aj keď moja slovenskomaďarská kamarátka sa snaží ma naučiť aspoň pár maďarských fráz, lenže nemá to so mnou ľahké. Všetko hneď zabudnem

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem zážitkov s ľuďmi, pre ktorých hranice, jazyk a politika nie sú problém :)

Patrik Zimáni

Patrik Zimáni

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  38x

Píšem o tom, čo sa okolo mňa deje. Krátke postrehy, úvahy a komentáre zo svojho života aj života ľudí, ktorí ma obklopujú. Zoznam autorových rubrík:  BásničkyNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu